hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چهارمحال و بختیاری| چالش‌های متعدد پیش روی فرش بختیاری

چهارمحال و بختیاری| چالش‌های متعدد پیش روی فرش بختیاری

بازار فرش اگرچه با چالش‌های متعددی در عرصه داخلی مواجه است اما مهم‌تر از آن با از دست دادن بازارهای خارجی از گذشته طلایی و جایگاه باارزش خود فاصله گرفته است. 

به گزارش ایرنا، در میان فرش‌های ایرانی، انواع فرش چهارمحال و بختیاری از شهرت و اهمیت بالایی در کشور و جهان برخوردار است. قدمت فرش چهارمحال و بختیاری بر اساس مطالعات محققان به قرن 9 هجری قمری می‌رسد و ازنظر استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورداستفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ تند و گرم، نقشه‌های اصیل و قیمت مناسب در جهان زبانزد است. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت‌های فرش‌بافی در این استان، می‌گوید: هم‌اکنون 52 هزار دار قالی در قالب 9 تعاونی فرش روستایی، 2 تعاونی شهری و یک اتحادیه در استان ساماندهی شده است. علیرضا جیلان از شناسایی 104 هزار بافنده در استان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: به‌طور متوسط سالانه چهار مترمربع فرش توسط هر بافنده در استان بافته می‌شود. او خاطرنشان می‌کند؛ در حالی استعداد تولید فرش در استان 400 هزار مترمربع است که به‌طور متوسط سالانه 200 هزار مترمربع فرش در این استان تولید می‌شود.

قیمت بالای فرش‌های دستباف و کاهش قدرت خرید مردم

مدیرعامل اتحادیه شرکت فرش چهارمحال و بختیاری در همین خصوص می‌گوید: ازآنجاکه قیمت فرش دستباف گران است همه مردم قدرت خرید این تولیدات را ندارند و از همین رو فرش‌بافان از داشتن بازار داخلی پررونق محروم می‌شوند. اسکندر ملک پور ادامه می‌دهد: رکود بازار فرش سبب شده تا فرش‌های تولیدشده متقاضی نداشته باشد و همین امر سبب شده تا فعالان این حوزه به‌ویژه زنان رغبت و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند و رفته‌رفته دست از فعالیت بکشند. او خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون 45 هزار نفر زیرپوشش اتحادیه فرش روستایی قرار دارند که از این تعداد، تنها 30 درصد فعال هستند و مابقی افراد غیرفعال شده و یا به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند. مدیرعامل اتحادیه شرکت فرش چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال بودن 45 هزار دار قالی در مناطق شهری و روستایی استان می‌گوید: افزایش قیمت مواد اولیه مانند رناس، نیل و پشم خارجی بازار فرش این خطه را دچار مشکل کرده است. ملک پور با اشاره به افزایش 3 برابری محصولات گیاهی و مواد اولیه در کارگاه‌های رنگرزی، می‌افزاید: این افزایش قیمت موجب رکود بازار فرش تولیدی استان شده است. او، خشکسالی و کاهش کشت گیاه رناس در استان‌های کویری کشور و افزایش قیمت مواد شیمیایی «نیل» وارداتی را از عمده دلایل تغییرات قیمتی در مواد اولیه فرش دستباف اعلام می‌کند.

نبود بازارهای خارجی از مهم‌ترین چالش‌های بازار فرش

عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران، نبود بازارهای خارجی را از مهم‌ترین چالش‌های فراروی فرش ایرانی برشمرد و افزود: بی‌شک بازار داخلی کشور برای عرضه صنایع‌دستی و ازجمله فرش ایرانی تا حد زیادی اشباع‌شده و یافتن بازارهای خارجی برای رفع این چالش یک ضرورت است اما این مهم با تحریم‌هایی که علیه کشور شکل‌گرفته به‌سختی انجام می‌گیرد. فرانک کبیری، رونق گردشگری بین‌الملل را از دیگر راهکارهای رونق بازار فرش کشور دانست و گفت: با توجه به کاهش ارزش ریال، عرضه محصولات ایرانی به توریست‌ها ضمن اینکه برای گردشگران خارجی یک فرصت است بلکه می‌تواند در تبلیغ فرش ایرانی و رونق بازار آن سهم بسزایی ایفا کند. او خروج بازار فرش از حالت رکود را نیازمند دغدغه مندی بیش‌ازپیش مسئولان و ورود متولیان متخصص به این حوزه دانست و تصریح کرد: مسئولان فعلی کمتر از صاحب‌نظران و پژوهشگران برای بازگشایی گره از فرش ایرانی بهره می‌گیرند و ازآنجاکه تخصص لازم را در این حوزه ندارند با سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های یکجانبه نتوانسته‌اند در این حوزه مؤثر واقع شوند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد